Omaksi kurssikseni on tämän kovasti muovautunut. Esimieheni tietää, että olen tätä pohtinut erityisesti liittyen näihin opintoihini, joten nyt saankin olla perehdyttämässä kaikkia muita opettajia aiheeseen... Opetusrungon olen sisältöineen ja ideoineen jakanut muille opettajille, jotka ovat tähän syystä tai toisesta joutuneet mukaan. Ennekaikkea minusta tuntuu, että minä olen päässyt ja muut ovat joutuneet.
Nyt olin siis suunnitelmallisesti tuon ryhmän tunteja pitämässä, joille tuon kurssin alkujaan suunnittelin. Nyt oli vuorossa tunnit 5-6. Kaikkihan ei tietenkään mene niinkuin oli suunniteltu... Ryhmä oli siis kovin valveutunutta ja olivatkin olleet tarkkoina jo heti ensimmäisillä tunneilla, joten oman talouden seuranta oli aloitettu ja budjettilaskelmat käynnissä itsenäisesti. Aivan mahtavia opiskelijoita! Tällä kertaa kävimme sitten työnhakemiseen kiinni, etsimme työpaikkoja, harjoittelimme haastatteluita ihan oikeasti ja kotitehtäväksi jäi työhakemuksen tekeminen. Haastatteluiden harjoittelu taisi mennä monella kyllä vähän leikiksi, mutta sitten meillä oli jälkeenpäin hyvä keskustelu siitä, mitä oikeastaan kannattaa työhaastatelussa sanoa ja tehdä ja mitä kehonkieli voi tlanteessa viestiä. Huomaan entisestään minulle olevan luontaisempaa laittaa vain tiettyjä asioita kalvoille ja keskustellen johdatella kysymyksillä opiskelijoita pohtimaan asioita. Osa meinaa kyllä jäädä keskusteluista pois, mutta jos näin näyttää tapahtuvan, laitan opiskelijat töihin. Eli, etsimään tietoa, perustelemaan löytämäänsä. Erilaisia oppijoita on todella luokkahuoneellinen, joten saa kyllä olla skarppina itse sen suhteen, kuka tarvitsee enemmän ohjausta ja kuka on itsenäisempi.
Eräs opiskelijaa tuossa ryhmässä kuuntelee tarkasti, hän kirjaa koko ajan puhumaani ja on vähän arka vastaamaan minulle mitään. Hänon aikuinen mes, maahanmuuttaja ja työkokemusta on. Hän keskustelee kyllä ryhmäläisten kanssa aina sujuvasti, jos he tekevät ryhmässä töitä. Keskustelin tuon ryhmän akon kanssa tilanteesta ja hän kertoi, että tuo mies kirjaa kaikki sanat joita ei ymmärrä, erikseen paperille. Selvittää ne myöhemmin sanakirjan tai ystäviensä avulla, mitä opettaja tarkoittaa sanoessaan näin. Hän ei halua kuulema häiritä tai keskeyttää opettajaa tai hidastaa muita opiskelijoita!! Voi ei miten kohtelias mies, mutta olisipa ihanaa jos hän rohkenisi joskus ottaa osaa keskusteluun ja vaatia selitystä niin, että hän siinä tilanteesa ymmärtäisi mitä tarkoitan. Tätä täytyy tulevaisuudessa miettiä, miten huomioin tämän puolen.
Nyt ei tuo itse luokkahuone työskentely ollutkaan ainoa asia mihin tuli kiinnittää huomiota. Meillä on tällä hetkellä aikamoinen ongelma noiden lukujärjestysten teossa, ryhmältä puuttuu tunteja 20 kpl syksyn lukujärjestyksistä ja niitä ei ole sijoitettu työsuunnitelmaani tai opiskelijoiden lukujärjestyksiin. Mietin, kuinka tuo kurssin tieto sitten voidaan onnistuneesti opettaa. Ryhmä on kovin valveutunut ja monin tavoin jo työelämää nähnyt. Aihe on nuorille aika haastava kuitenkin.... Miten saada tästä aiheesta kuitenkin mielekäs oppia? Katselin opetusmateriaaliani jälleen kerran läpi valtakunnallinen ops siinä vieressä. Paljon on asiaa, joka ei löydy ajantasalla kirjoista vaan netistä ja opiston ulkopuolelta. Voisiko tästä rakentaa tulevaisuudessa verkkokurssin? Nuoret ovat valveutuneempia internetin käyttäjiä kuin mitä minä. Tuo taito on myös erittäin oleellinen lähihoitajalle, tietoa tällä kurssilla etsitään eri sektoreilta, kunnalta, yksityisiltä palveluiden tarjoajilta tai kolmennelta sektorilta. Tietoa etsitään myös eduskunnasta ja esim. finlexistä. Miksei tätä kaikkea voisi laittaa verkkokurssin muotoon, jonka voisi opettajana koordinoida suoritettavaksi non-stoppinina esim. ensimmäisen vuoden aikana, perusopinnoissa???
Onkohan kukaan tätä edes miettinyt? Helpottaisi jälleen kerran lukujärjestyksen tekemistä, jos joku kurssi olisi selkeästi pois aikataulujen suunnittelusta. Uskon myös että se voisi hyvin suuniteltuna olla aika mielekäs monelle opiskelijalle. Nyt kun olen näitä nettiluentoja kuunnellut syksyn aikana ja katsonut noita rinnalla olevia kalvoja, näen kyllä mielessäni myös yyt-kurssille tulevaisuutta verkkokurssina. Taidanpa ottaa seuraavassa kehityskeskustelussa asian esimiehen kanssa esiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti