Olin valmistautunut yhtä hurjaan ryhmään kuin viime syksynä, odotukset myös omasta pystyvyydestä oli aika korkealla. Nyt opetettava ryhmä osottautuikin oikein mukavaksi ja osittain aika aktiiviseksikin, lieneekä tämä kuherruskuukautta.
Ryhmäytyminensujui kivuttomasti. Esittäydyimme, opiskelijoista osa olikin ollut jo hoitoalalla! Ryhmätyönä he pohtivt mitä työelämätaidot pitävät sisällään. Ryhmätyön tulokseksi saatiin pino ajatuskarttoja jotka sisälsivät aika määrän luonteenpiirteitä joita opiskelijat olettavat lähihoitajalta vaadittavan. Keskustelua aiheesta syhtyi hiljalleen, pohdittiin myös omia kokemuksia työtä, kuinka työtiimeissä käyttäytyminen yleisesti ottaen luonnistuu. Jaoin vielä ennen toisen tunnin loppua lähihoitajan eettiset ohjeet mukaan ja kotona luettavaksi.
Tunnin jälkeen minulle jäi ajatus, että tämä on huomattavasti valveutuneempi ryhmä kuin mitä odotin. Täytyy siis laittaa lisää haastetta tehtäviin, tälle ryhmälle ei kenties tarvitse puolta kurssia tahkota käytöstapoja!
Ensimmäisten tuntien jälkeen minulla oli heti keskustelu kokeneemman opettajan kanssa, jonka kanssa olemme tästä kurssista siis aljon yhdessä puhuneet. Minä vedän kurssin kahdelle ryhmälle ja hän kahdelle. OPS on uusittu ja uuden opsin mukaan tätä ei ole vielä kukaan opettanut, joten kurssi on siinä mielessä ollut ihan mukava suunnitella. Puhtaalta pöydältä.
Kävimme tuon kurssi suunnitelmani läpi ja opettaja EL oli ihan tyytyväinen, että vaikeasti hahmotettava sisältö oli nyt laitettukansankielelle ja juuri nuorille tarpeellisen opin muotoon. MIetimme yhdessä vielä mahdollisia tutustumiskäyntejä ja saimmekin idean viedä kaikki neljä ryhmää yhdessä syyskuussa järjestettäville lähihoitaja 2011 -messuille, jossa tietoa tulisi aiheeseen rutkasti. Tämä tietysti aheutta lukujärjestysten muokkaamista neljässä opiskelijaryhmässä ja aikamoisen opettaja määrän työjärjestysten uudelleen työstämistä, jäimme odottamaan vastauksia mmuiltaopettajilta tähän joustoon.
Sain myös vinkin hieman muokata tarkemmaksi pohdiskelevan esseen aihetta, joka on tunneilla, jollon käsittelemme suomalaista tasavaltaa ja EU-ta, "lähihoitajaa EU:n tasavertaisena kansalaisena". EL oli sitä mieltä, että nuorelle opiskelijalle tämävoi olla turhan laaja aihe, konkretia puuttuu ja e saada kiinni siitä mitä esseellä haetaan. Hyvä huomio, tarkennan tuota aihetta vielä. Sinänsä kurssille sain "siunauksen", EL aikoo toteuttaa samaa runkoa omien ryhmiensä kanssa. Katsotaan mitä huominen tuo tullessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti