Luin lähipäivien materiaalia läpi, koska en ollut noina lähipäivinä paikalla. Lähipäivillä oli käsitelty opettajn identiteettiä, minulla tulee ensimmäisenä mieleen että APUA! Eihän minusta pitänyt tulla opettajaa ja vahingossa tässä nyt ollaan, eihän minulla mitenkään voi olla "oikeanlaista" opettajan identiteettiä. Mitä se voi tarkoittaa?
Pohdin ammatillisen opettajan dynaamista tulevaisuuden toimenkuvaa:
Yksintekijästä --> työyhteisölliseksi osaajaksi Checked!
Työssäoppimisen ohjaajasta --> Koulutuksen ja työelämän verkosto-osaajaksi Checked!
Didaktisesta osaajasta --> Opiskelijan kohtaajaksi ja kuuntelijaksi Checked!
Oman työntaitajasta --> Opiskelijan oppimisprosessin tukijaksi ja ohjaajaksi Checked!
Ammattialan osaajasta --> Alansa vastuulliseksi kehittäjäksi Checked!
OK, se on siis viimeistään tulevaisuudessa tätä. Tätähän olen siis yrittänyt jo "edellisessä elämässä" esimiehenä tehdä, loppujen lopuksi en ehkä sitten olekaan niin hakoteillä tässä opettajan työssä!
Koen yhteenkuulumattomuudentunteita noita kokeneita pedagogisesti päteviä opettajia kohtaan. Minä en ole NIIN opettaja kuin he. Se ei ole koskaan ollut haaveeni, eikä se ole tälläkään hetkellä tavoitteeni. Tavoite ei siis ole olla kuten verkkokalvoihini on piirtynyt streotypia oikeasta opettajasta. Kaikella rakkaudella kollegat!
Mutta uuden ajan dynaaminen opettaja, sitä voisin olla. Sitä myös ehkä haluaisin olla. Ompa onni että ajauduin tähän työhön, olisi voinut mielenkiintoinen työ mennä jollekin muulle. Nyt vetäydyn toviksi jos toiseksi kirjallisuuden pariin miettimään opettaja identiteettiäni ja siihen kasvamista, haluan myös nyt paneutua kirjallisuuteen joksikin aikaa, ettei kaikki ole vain omaa pohdintaa ja analysointiani tuntemusten pohjalta. Haluan myös tietoa ohjausosaamisesta ja erilaisista oppijoista....
Suski - näin äkkiseltään taasen piipahdin täällä ja huomaan jälleen, että kiintoisia teemoja täällä pohdit ja jäsentelet. Kiva, että ammatillisen opettajan tulevaisuuden osaamisalueet sinua kovasti kutkuttivat - ja koet niiden kanssa eteneväsi oikeaan suuntaan! Jatka näitä ponnisteluita. Käyn pian Dropboxista katsomassa täydennyksesi, jahka ehdin!
VastaaPoistaSuski - pieni vinkki:-) - laitahan tagit noihin kirjoituksiin(tyyliin AMPED2, opetusharjoittelu, teemaluento, lukupiiri..), niin sitten helposti löytyvät, kun teet erilaisia koonteja esim. joulun väliarviointiin ja HEKS:n loppukeskusteluun. Jos tämä vinkki tuntuu oudolta, niin pian Irmeli tekee tuonne Ningiin ohjeistuksen siitä...
VastaaPoista