Lähipäiviltä ollessani pois, yritän kovasti kiriä toiset kiinni tai ainakin pysyä perässä. Luentokalvoja katsoessani minua harmittaa aikatavalla, että en ole ollut paikanpäällä, luento on ollut varmasti kovin ajatuksia herättävä.
Huomaan kalvojen vilisevän tuttuja sanoja, termejä ja kaavioita, huoman kovasti kaipaavani tietoa siit, kuinka tuo kaikki toteutettaisiin. Opiskelijoiden toiveet siitä mitä toisen asteen opiskelun tulisi olla, on mielestäni sitä jo, mutta valinnan mahdollisuudet ja vapaus on tehnyt nyt sen ongelman, että opiskelijat eivät osaa ottaa itse vastuuta opinnoistaan ja valinnoistaan vaan ikäänkuin putoavat kyydistä ja olen kullut useamman kerran kuinka opiskelu kuitenkin tuntuu niin kovin sekavalta. Kaikki nuo mahdollisuudet jota toisen aseen ammatillinen koulutus mahdollistaa vaikuttaa nuoresta peruskoulusta päässeeltä kovin vaikealle hahmottaa. Elänhallintaan liittyvät taidot eivät nuorella kotona asuvalla nuorella ole vielä sellaiset, että hän pystyisi kovin laajoja linjauksia tekemään vielä elämssään ja vaikka he toivovat enemmän vaihtoehtoja ja päätösvaltaa, on se kuitenkin aika haasteellistaa loppupelissä toteuttaa.Tuki verkostot ovat mielestäni kuitenkin jo opiskelijoilla ainakin omassa oppilaitoksessani kovin mittavt ja tuntuukin, että jos yhtään enempää vielä tuemme näitä nuoria, niin voimme jo opettajina tehd nuo tehtävätkin heidän puolestaan. Olen ehkä kova, mutta tänään olen taas saanut sen kokemuksen, että olen soitellut muutaman opiskelijan perään, jotka ovat omilla teillään työssäoppimisesta ja näyttösuunnitelmat tekemättä ja aikaa tuohon suunnitelman tekoon ei enää ole. Se juna meni jo, opiskelijat eivät sitä vaan ymmärrä. Nistä pitäisi sitten valmistua niitä vastuullisia hoitajia, jota ehkäisevät omalla toiminnallaan syrjäytymistä... Nyt menen murisemaan itsekseni ja ajattelen asiaa myöhemmin tarkemmin tuon erilaisen oppijan näkökulmasta, enkä niinkään omastani.... Ja osaanko ohjata tuota putoamisvaarassa olevaa opiskelijaa niin, että hän tuosta valintojen viidakosta selviytyy...?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti