Tervetuloa lueskelemaan ajatusteni virtaa...

Tervetuloa lueskelemaan ajatusteni virtaa... Täällä ollaan etsimässä omaa ymmärrystä perustehtävään... Mikä se kulloinkin sitten mahtaa olla ;)

tiistai 13. syyskuuta 2011

8.9.2011/Opetuksen seurantaa/kotitalouden tunnit

Nyt pääsin ensimmäistä kertaa seuraamaan itse opiskelijana toiminnallista opetusta. Ryhmä oli varsinsuuri, joten se oli jaettu kahteen osaan, toinen puolisko oli ollut keittiössä aamupäivän ja nyt oli iltapäivästä toisen puoliskon vuoro. Yllättäen yhdeksästä opiskelijasta vain neljä saapui paikalle, opettaja oli aika pettunyt. Niin myös minä.

Opettaja kuitenkin lähti työstämään aihetta ryhmän kanssa. Hän kertoikin minulle etukäteen, että käy aina aluksi hieman teoriaa läpi, sen jälkeen suunnitellaan yhdessä mitä ollaan tekemässä ja miksi. tänään oli vuorossa ekologisuus ja kestävä kehitys. Opetaja opiskelijat kävivät keskustellen ja kuvien avulla läpi erilaisia tilanteita keittiössä, missä voisi ottaa huomioon taloudellisuuden ja ekologisuuden. Tämän jälkeen katsottiin läpi valmistettava ateria, jonka tarkoituksena oli miettiä terveellistä ateriakokonaisuutta esim. päiväkotiin tai lapsiperheeseen. Kuinka siinä otetaan huomioon kaikki oleelliset ravintoarvot ja kuinka se valmistetaan järkevällä tavlla. Kaikille neljälle opiskelijalle jakautui hyvin omat tehtävät ja he saivatkin toimia suhteellisen itsenäisesti keittiössä. opettaja oli ottanut esiin kaiken tarpeellisen ja siirtyi itse ikäänkuin taka-alalle opiskelijoiden aloittaessa ruun valmistusta. Opettaja itse seurasi taaempaa, tarvittaessa ohjasi opiskelijoita ja valmisteli jo seuravan viikon kotitalouden tunteja.
Sulassa sovissa nuo opiskelijat neuvottelivat keskenään ja kysyivät tarvittaessa opettjalta neuvoja. He valmistivat aterian, kattoivat pöydän, ruokailivat kskustellen esimerkkiruokailusta samalla ja siivosivat jälkensä. Mieleen jäi mukavan seesteinen kotitaloustunti.

Jäin  pohtimaan itse tilannetta ohjauksellisesti. Jos opettaja on ikäänkuin liian lähellä ja valmiudessa ohjaamaan ja opastamaan opiskeijoita, he myös turvautuvat opettajaan kovin helposti. Itse huomasin tämän kun oman ryhmäni opiskelijat tekivät näyttösuunnitelmia hoidon ja huolenpidon kentälle. Jos seisoin kovin lähellä toimettoman näköisenä, he kysyivät minulta varmistusta jokaiseen asiaan ja virkkeeseen. Jos olin kauempana ja sen oloisena että minulla on jotain muuta tekemistä, he toimivat itsenäisemmin tai neuvottelivat ryhmänsä kanssa. Tämä sama näkyi nyt kotitalouden tunnilla. On siis opettajana oleellista antaa mahdollisuus opiskelijan kokeilla ja ottaa vastuuta tekemisistään, antaa hänen itse oivaltaa asioita.

Opettajan on siis aika hyvä myös opetella olemaan hiljaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti