Tervetuloa lueskelemaan ajatusteni virtaa...

Tervetuloa lueskelemaan ajatusteni virtaa... Täällä ollaan etsimässä omaa ymmärrystä perustehtävään... Mikä se kulloinkin sitten mahtaa olla ;)

maanantai 26. maaliskuuta 2012

26.3.2012/ Kehittämispäivän jälkipohdintoja...

Kehittämispäivistä mieleen jäi tulevaisuudentutkijan kommentit lukutaidosta, joka tulee nähdä laajempana kuin perinteinen lukutaito. Mieleen nousee juuri tuo työstämäni YYT-kurssi, jossa opiskelijan on tarkoitus oppia valmiuksia kuinka hän ”pärjää” opiskelijana ja tulevana lähihoitajana. Eikö silloin hänen olisi oleellista saada lukutaitoonsa harjaannusta niin, että tämän päivän vaatimukset taitoineen tulee käyttöön?

Lukutaidon uusi määritelmä pitää sisällään perinteisen aakkosten lukutaidon lisäksi myös media-, tietokone-, kielten-, tiedonhaku-, visuaalisen-, verkosto- sekä kulttuurisen lukutaidon. On siis hahmotettava aikalailla asioita...
 
Tämän jälkeen kun vielä pohdimme sitä, että kuinka koulutuksen ja opetuksen tulisi tukea työelämää, jään pohtimaan omia opiskeluitani. Kuinka yliopisto-opetus tukee työelämään siirtymistä? Ei ole pitkäkään aika kun sain yliopiston kurssilla nuhteita siitä, että yritin viedä teoria käytäntöön. Yliopisto kouluttaa maassamme tutkijoita ja painotus tuntuu siihen suuntaan olevan aika kova. Itse en näe tämän opinahjon olevan läheskään niin työelämään päin kallellaan kuin esim. ammattikoulun tai ammattikorkeakoulun. Kuitenkin usein asiantuntijatehtäviin tai johtaviin toimiin halutaan ylempi korkeakoulututkinto. Eikö tässä ole ristiriita?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti