Tervetuloa lueskelemaan ajatusteni virtaa...

Tervetuloa lueskelemaan ajatusteni virtaa... Täällä ollaan etsimässä omaa ymmärrystä perustehtävään... Mikä se kulloinkin sitten mahtaa olla ;)

tiistai 7. helmikuuta 2012

7.2.2012/Opetuksen seurantaa/kollegani PP

Olin tänään Metropoliassa katsomassa PP:n opetusharjoittelua, jonka hän veti ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijoille. Kurssi oli "Työyhteisössä toimiminen" ja päivän aihe oli asiantuntijuus ja moniammatillinen tiimityöskentely. Opiskelijoita oli aamulla paikalla 22 ja pari tuli vielä tauolla mukaan.

Oppiaineksen hallinta:
Mielestäni PP:llä oli ihan hyvin hallussa ja selkärangassa itsellään tuo aihe. Siis sen näki, että itse noita termejä on pyöritelty, hän pystyi tekemään teemoista erilaisia tarkentavia kysymyksiä ja haastamaan opiskelijat keskusteluun.

Sinällään kuitenkin haastava tilanne, kun opetetteva aineisto kokonaisuudessaan oli toisen opettajan valmiiksi kasaama. Millainen olisi mahdollisesti kurssista tullut jos PP olisi itse kerännyt lähdekirjallisuudesta ydinkohdat opiskelijoille referoituna, kuten nyt toinen opettaja oli tehnyt? Olen itse kerran kokeillut opettaa toisen opettajan materiaaleilla ja toista kertaa en sitä virhettä tee. Haluan itse muokata sen minulle sopivaksi, silloin voin myös paremmin sen opiskelijoille selventää. PP oli kyllä itse tehnyt aiheeseen liittyvän orientoinnin alkuun ja reflektoinnin loppuun, mutta mieleeni jäi kun PP sekä hänen ohjaava opettajansa poistuivat luokasta ja opiskelijat rutisivat annetun aineiston sekavuudesta. Huomasiko opiskelijat kenties ristiriitaa PP puheessa ja annetussa "valmiissa" tietopaketissa? Sinällään tässä kohtaa kyllä sain itselleni aineksia omaan opetukseen, eli että kannattaa ehkä jossain määrin antaa opiskelijoille myös valmista tietoa ryhmätöihin, mutta tässä oli PP:n ohjaava opettaja kuitenkin pureskellut tiedon aika valmiiksi opiskelijolle...

Kommunikointitaito
Mielestäni esitystapa oli selkeä ja jännitys ei näkynyt päällepäin. PP oli innostunut aiheesta, positiivisella latauksella ja mielestäni hän oli varsin luottavainen opiskelijoiden motivaation suhteen. Itsestäni on tainnut tulla aika kyyninen tämän suhteen....Ainakin jossain määrin.... Tai ehkä en myönnä....

PP kuitenkin huomioi kaikki luokassa istuvat, hän muisti jokaisen nimeltä ja esitti kaikille tasapuolisesti kysymyksiä. Sillä hän sai sitoutettua kaikki kuuntelemaan, opiskelijat varmasti tiesivät, että heiltä kysytään jossain kohtaa jotakin, joten parempi vaan seurata mukana. PP sai myös opiskelijat keskustelemaan keskenään, varsinkin ryhmätyön purkutilanteessa, jossa opiskelijat opettivat aiheen muulle ryhmälle, keskustelua syntyi. Mielestäni opiskelijat olivat huippuaktiivisia, mutta jälleen todettiin, että kaikki on suhteellista. PP:n ohjaava opettaja kertoi ryhmän olevan hänen mittapuun mukaan hieman flekmaattinen. Ehkäpä tässä näkyy nyt tuo amk:n ja amiksen ero.

Henkilösuhteiden taito
Kuten yllä totesin, PP puhui kaikille huomioiden kuitenkin kaikki yksiöinä. Ilmapiiri oli mielestäni avoin ja opiskelijat pystyivät kommentoimaan myös vapaasti tuntien aikana. Mieletön ilmapiiri minusta! Kaikki puhuivt tunneilla käsiteltävistä aiheista ja asiallisesti, ei kiroilua, ei kännyköitä, ei huutoa ja mölinää.....

Taito luoda sosiaalinen järjestys
Mielestäni oppituntien aikana ei ollut varsinaista häiriköintiä. Pienryhmät oli alkujaan jo jaettu kurssin alussa, joten ryhmätyöskentely pääsi sujuvasti alkuun. PP jakoi tehtävät, siitäkään ei tullut nurinaa. Itse pistin kuitenkin merkille sen, että PP otti tilan haltuun luokassa ikäänkuin puolet etuosasta. Itse olen huomannut, että siellä peräpenkin läheisyydessä kannattaa myös käydä ajoittain, siellä on aina muuta puuhaa menossa. Niin oli tänäänkin, vaikkakin aika maltillisesti. Puhuimmekin PP:n kanssa siitä, että kannattaisi ehkä ryhmätöiden esittelyn aikana asettua itse niin, että näkee koko ryhmän, ei pelkästään esittävää ryhmää. Pysyy ikäänkuin tilanne hallinnassa.

Kesken tuntien tullelle opiskelijoille PP antoi ohjeeksi, että nyt ryhmä priiffaa ja vastuuttaa myöhemmin tulleet. Vastuu oli siis opiskelijoilla itsellään mukaan pääsemisessä, tämä oli varsin hyvä juttu. Kaikki kuitenkin meni mielestäni varsin positiivisessa hengessä.


Motivointi ja aktivointitaito
PP:n oma asenne oli varsin positiivinen ja mielestäni ryhmä toimi annettujen ohjeiden mukaan, motivaatiossa ei mielestäni ollut puutteita. Ehkä minulla on tästä nyt varsin kultareunainen kuva, koska omat opiskelijat ovat olleet ihan jotain muuta, kuin tämä ryhmä jonka tänään näin.

Eri työtapojen hallinta ja soveltaminen
Ohjaavalla opettajalla tuntui olevan kovin tiukasti hihnat käsissään tuon kurssin suhteen, joten PP:llä oli aika valmiit raamit jossa tuli toimia. Kokonaisuus kuitenkin tuosta päivästä oli mielestäni hyvä ja toimiva, orientaatio + työskentely (opettaminen- oppiminen) + reflektio

Evaluoinnin ja opetusjärjestelyjen joustavan muuttamisen taito
Mielestäni aamu lähti hyvin käyntiin sillä, että aluksi käytiin edellistuntien aiheita läpi. Kaikki saivat vuorollaan kertoa, mikä jäi mieleen viime viikolla. Sitten PP toi tämän päivän aiheet esiin, siitä hieman ennakko ajatuksia ja sen jälkeen selkeä tehtäväksi anto ja ryhmiin jakaminen aiheineen. Ryhmätöiden tekoa ja esittelyä. Se mikä jäi erityisesti mieleeni, oli se, että kuinka PP joka välissä muisti kysellä opiskelijoilta itseltään tuota omaa oppimistaan. Mitä opittiin tästä aiheesta? Mitä opittiin esittämisestä? Miten aihe näyttäytyy kurssin sisällössä? Miten se linkittyy OPS:iin? Itse en kyllä tuota taitoa osaa, vai eikö vaan paukut riitä, kun omat nuoret eivät kykene analysoimaan omaa oppimistaan juurikaan...Tätä pitää minun treenata.

Oman oppimisen tavoitteet ja arviointi
Lähdin hakemaan uusia ideoita omaan opetukseen, katsomaan miten kollegalla sujuu ja jos vain voin, niin tavoitteena oli myös jakaa omaa osaamista/näkemystä tilanteesta PP:lle jos hän sitä haluaa. Uusia ideoita sainkin ja pari ajtusta, joita en tiedä uskallanko sanoa ääneen...

...sanonpa kuitenkin, eli minulle jäi nyt hieman olo, että PP:n ohjaava opettaja oli kurssin sisällön vanki. Hänellä oli aika tiukat ajatukset siitä, mitä tunnilla pitää oppia ja mihin suuntaan opiskelijota pitää ohjata ajattelemaan. Mielestäni PP teki parhaansa mitä opiskelijana vaan voi, improvisoinnille ei kuitenkaan tuntunut jäävän tilaa. Tämä nyt oli ehkä minun kärjistetty huomio, mutta palaute oli opelta aika rankkaa... KUITENKIN, päivä oli minusta varsin onnistunut, opiskelijat näyttivät oppivan ja minullekin jäi olo, että tuollaisia nuoria minäkin haluan opetaa! HYVÄ PP!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti